Enige tijd geleden hebben we vanuit Pool Management samen met de VO-academie het initiatief genomen te onderzoeken hoe we de duurzame inzetbaarheid van schoolleiders in het voortgezet onderwijs structureel kunnen versterken.
Inmiddels zijn verschillende collega’s van andere wervings- en selectiebureaus aangesloten bij dit belangrijke initiatief. Ook Schoolleiders VO is inmiddels aangehaakt. Gezamenlijk werken we aan een maatschappelijk relevante opdracht met als doel het mooie beroep van schoolleider de aandacht te geven die het verdient. Dat begint al met de constatering dat het een beroep is waarvoor bepaalde competenties – zoals vastgelegd in de beroepsstandaard voor schoolleiders – onontbeerlijk zijn. En waarin bovendien geïnvesteerd moet worden, zowel aan de voorkant (werving & selectie) als aan de achterkant (behouden en ‘heel houden’). Dit om enerzijds het afbreukrisico te beperken en anderzijds groei en ontwikkeling te bevorderen.
Tijdens de laatste bijeenkomst kwam de vraag aan de orde waarom het zo belangrijk is om in te zetten op deze duurzame inzetbaarheid van schoolleiders en waarom een goede match hierbij zo cruciaal is. We realiseren ons niet altijd wat de spin-off kan zijn van een goede schoolleider die past bij de school en zich een aantal jaren met ziel-en-zaligheid aan deze school verbindt. Dat gaat namelijk veel verder dan de impact die goed leiderschap heeft op het werkplezier van de docenten en ondersteunend personeel, waardoor ook zij zich verbonden gaan voelen aan de school.
Het aantrekken van een goede leider heeft immers zijn weerslag op ouders en leerlingen en een positieve uitstraling naar de omgeving. Op een reguliere lesdag en op speciale dagen, zoals de Open Dag, is de uitstraling letterlijk voelbaar in de sfeer die binnen de school hangt. Hoeveel er ook geïnvesteerd wordt in marketing en communicatie of PR, dit gevoel wat toekomstige leerlingen en hun ouders krijgen bij binnenkomst van de school, is vaak onbetaalbaar. En dan hebben we het nog niet eens over zaken als onderwijskwaliteit en schoolcultuur.
De impact die goede schoolleiders op ons onderwijs hebben, is zo groot dat het onmogelijk is te berekenen wat de opbrengsten hiervan zijn. Wat we wel weten is dat de investering in zorgvuldige werving & selectie gericht op duurzame inzetbaarheid, goede structurele begeleiding maar ook nazorg, zo belangrijk zijn dat de kosten hiervan dubbel en dwars terugverdiend worden.